ALLMÄNNA VILLKOR
Dessa allmänna villkor gäller mellan kund och KA Olsson & Gems AB org nr 556070-6037 (nedan kallad KAO).
1. ALLMÄNT
Dessa allmänna villkor gäller uteslutande i den version som är giltig vid tidpunkten för beställningen. Kunden anses ha accepterat dessa allmänna villkor när en beställning är gjord oberoende av den använda processen. Dessa allmänna villkor gäller inte såvida Parterna skriftligen överenskommit annat. Avvikande villkor från kunden accepteras inte av KAO såvida KAO inte skriftligen har godkänt det.
2. OFFERTER / PRISER
Offert från KAO är giltig 30 dagar från offertens datum, såvida inte annat skriftligen angivits.
De tillämpade priserna är de som publiceras i KAO vid varje tidpunkt gällande prislista. KAO förbehåller sig rätten att genomföra prisjusteringar då dessa påkallats av förhållanden som vi inte rimligen kunnat förutse och inte heller kunnat råda över.
Alla priser är netto i SEK exklusive mervärdesskatt, eventuella avgifter, importtullar eller andra pålagor som försäkring, transport- och hanteringskostnader.
Frakt- och eventuella emballagekostnader ingår inte i offerten / priset om det inte tydligt anges.
3. BETALNINGSVILLKOR
Fakturabeloppet ska betalas i sin helhet inom 30 dagar efter fakturadatum om inte andra villkor skriftligen har avtalats.
På fakturor, som inte betalas inom 30 dagar efter förfallodagen, debiteras dröjsmålsränta enligt svenska räntelagens bestämmelser och eventuell lagstadgad påminnelseavgift.
KAO äger rätt att inhämta kreditupplysning om kunden. Om KAO av någon anledning anser att kundens ekonomiska situation inte rättfärdigar leverans på de villkor som anges för betalning, kan KAO kräva fullständig alternativt delbetalning i förskott innan leverans.
Om kund underlåter att betala kan KAO kan avbryta eller fördröja leveransen alternativt häva köpet.
Alla levererade varor förblir KAOs egendom fram till dess att full betalning erlagts.
Anmärkning mot faktura skall göras utan dröjsmål direkt efter mottagandet, dock senast inom 5 dagar annars godkänns inte anmärkningen.
4. LEVERANSVILLKOR
Leveransvillkor DAP (ankomstplats), INCOTERM 2020. Transport sker med av KAO anlitat transportföretag.
DAP innebär att KAO är ansvarig att göra varan tillgänglig för kunden vid angiven plats, och alla risker och kostnader övergår till kunden från och med den tidpunkt då varan blir tillgänglig enligt dessa regler.
Om kunden kräver ett annat transportbolag än av KAO anlitad speditör för DAP-leverans debiteras kunden direkt för fraktkostnad, s k mottagarfrakt, med leveransvillkor FCA Mölndal.
Kostnad för transport av s.k. farligt gods samt eventuella miljöavgifter för t ex emballage debiteras alltid.
Gratis utkörning av paket, inom nedanstående områden (se nedan), sker tisdagar och torsdagar (bilen hämtar hos KAO kl 10.00), minimiorder 2500 kr ex moms. Budkostnad tillkommer på varje order utöver dessa. Kontakta oss för mer information.
- Bäckebol
- Tagene
- Kärra
- Angered
- Bergsjön
- Hjällbo
- Kortedala
- Jonsered
- Partille
- Öjersjö
- Mölnlycke C
- Landvetter C
- Lindome
- Billdal
- Askim
- Torslanda
- Arendal
- Tuve
- Säve
Vid leveranshinder som uppstår p g a exempelvis att kund ej är på plats när speditören kommer, felaktig adress eller dylikt kommer kostnader för detta att faktureras kunden oberoende av dess ursprung. Kunden ansvarar själv för att boka en ny leveranstid.
Kunden är skyldig att vid mottagande av leverans kontrollera att varan är i förväntat skick och inte transportskadad. En eventuell transportskada skall omgående anmälas till chauffören samt en anmärkning noteras på fraktsedeln. Kunden måste kräva transportören på leveranskvitto. KAO ansvarar ej för transportskador. Skadat emballage skall eventuellt sparas tills ärendet är avslutat. Vid transport från kunden till KAO är kunden ansvarig om varan skadas eller kommer bort under transporten. För ej utlöst gods faktureras verklig fraktkostnad, övriga utlägg samt administrativa kostnader i efterhand, minst 500 kronor.
Anmärkning mot eventuell leveransförsening skall göras utan dröjsmål efter det att kunden fått kännedom om förseningen.
KAO förbehåller sig rätten att restnotera eller annullera order på vara som är slut på lager. Om varan beräknas komma in på lager inom rimlig tid, restnoteras varan varvid leverans sker snarast möjligt, utan extra kostnad för kunden.
5. REKLAMATION AV TILLVERKNINGSFEL PÅ PRODUKT / FELAKTIG LEVERANS
Eventuell reklamation för felaktigt levererad produkt eller produkt med tillverkningsfel skall skriftligen göras omgående till KAO, dock senast inom 5 dagar från det att varan levererats.
Returer och reklamationer får endast ske efter skriftligt godkännande från KAO.
Om KAO godkänt reklamation p g a felaktig leverans eller tillverkningsfel på produkt, äger kunden rätt till ersättning för hela priset av varan.
Varan returneras fraktfritt med av KAO anvisat transportsätt, tillsammans med av KAO erhållen retursedel. Med fraktfritt avses retur som är kostnadsfri för kunden.
Kunden är ansvarig för att följa den tillämpliga processen som beskrivs ovan. Kunden ska vid retur, använda en av KAO tillhandahållen retursedel försedd med retur-/reklamationsnummer.
Om kunden returnerar en felaktig vara utan KAOs skriftliga godkännande eller där kunden inte fullföljer processen erhåller KAO rätten att neka varan och debitera kunden till fullo. KAO förbehåller sig rätten att debitera eventuella extra kostnader till följd av att kunden inte följer ovanstående process.
6. ÅTERKÖP AV PRODUKT
Kund äger rätt att returnera beställd produkt efter skriftligt godkännande av KAO, ett s k ”Återköp”. Vid ”Återköp” krediteras kunden fakturerat belopp med avdrag av 20 %, dock lägst SEK 500. ”Återköp” godkänns inte för konverterade, avrullade, kapade eller specialbeställda produkter.
Varan skall levereras åter till KAO på kundens bekostnad i originalförpackning och i oskadat och oanvänt skick. Sker inte så kommer produkten inte att krediteras. Retur av ”Återköp” godkänns endast inom 8 dagar efter det att KAO godkänt ”Återköpet”.
7. ANNULERING AV BESTÄLLDA PRODUKTER / ORDER
Beställningar kan inte annulleras av kunden utom på villkor som helt kommer att kompensera KAO mot förlust eller av KAO föregående skriftliga medgivande.
8. BEGRÄNSNINGAR AV SKADESTÅNDSSKYLDIGHET MM
Levererad vara som anses vara tillverkningsfel på produkt, ersätts av KAO med felfri vara. KAOs ansvar täcker endast fel som är relaterade till materialfel. Det innebär att KAO inte ansvarar för fel som kan uppstå på grund av andra omständigheter såsom felaktig hantering eller användning enligt anvisning, normalt slitage, otillräckligt underhåll eller liknande omständigheter. KAO är heller inte ansvarig för fel som uppstår på grund av externa ingrepp som utförts av någon annan än KAO eller någon som KAO har godkänt, felaktig montering med mera.
KAOs totala skadeståndsansvar, av vad slag det må vara, är alltid begränsat till den för produkten erlagda köpeskillingen. Kunden äger inte rätt till någon ytterligare ersättning och kunden har aldrig rätt till ersättning för arbetstid.
Kompensation för eventuella reklamationer betraktas som goodwill från KAO sida och skall aldrig betraktas som ett erkännande av skuld eller fel med mindre än att KAO skriftligen medgivit detta. Härutöver svarar KAO inte för några fel i levererad vara, leveransförseningar eller utebliven leverans mm i något avseende.
KAO svarar heller inte för eventuellt uppkommen skada på person eller egendom, ekonomisk skada eller liknande sådan - direkt eller indirekt – följdverkning såsom t ex utebliven handelsvinst, inkomstbortfall, ökade kostnader mm.
Det åligger kunden att själv förvissa sig om att produkten uppfyller alla av KAO angivna förutsättningar. Mångfalden av möjliga användningsområden för respektive produkt samt utvecklingen av nya tillämpningar medför att kunden själv noggrant skall bedöma produktens lämplighet för avsedd användning.
Av KAO lämnad användningstekniks rådgivning, motsvarar den kunskap som KAO vid varje tillfälle besitter om produkterna och produkternas användningsområde och möjligheter. Rådgivningen utgör således inte någon garanti eller utfästelse om att produkternas speciella egenskaper eller användningsområde, till följd därav åligger det köparen att själv testa produkternas egenskaper för kundens specifika behov, produktionsförfarande och användningsområde.
9. OFÖRUTSEDDA HÄNDELSER/FORCE MAJEURE
KAO bär inte ansvar för ett icke-uppfyllande i händelse av orsaker utanför dess rimliga kontroll (force majeure) inkluderande bl a strejk, terrordåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsproblem, valutafluktuationer, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrofer. KAO skall ha rätt till en rimlig förlängning av tiden för fullgörelse, dock om sådan orsak skulle vara längre än 60 dagar har Kunden rätt att genom skriftlig underrättelse häva köpet utan rätt till ersättning.
10. ÖVRIGT
I samband med beställning från KAO anger kunden specifika företagsuppgifter mm. Detta innebär att kunden godkänner lagring och användning av dessa uppgifter i KAOs verksamhet för att fullfölja KAOs åtaganden mot kunden. KAOs GDPR-policy finns tillgänglig på webbplatsen. KAO reserverar sig mot eventuella skrivfel och slutförsäljning.
11. TVIST
På dessa allmänna villkor och därmed sammanhängande rättsförhållanden ska svensk materiell rätt tillämpas. Tvist angående tolkning eller tillämpning av leveransvillkoren och därmed sammanhängande rättsförhållanden ska avgöras av svensk allmän domstol. Skiljeförfarandet ska ske i Göteborg.